Profil Perdana Menteri Malaysia 2018; Dr. Mahathir bin Mohammad

Profil Perdana Menteri Malaysia 2018; Dr. Mahathir bin Mohammad

0 1.187

Tun Datuk Seri Dr. Mahathir bin Mohammad lahir di Alor Star, Kedah, Malaysia, 10 Juli 1925; umur 92 tahun), juga dijuluki Dr. M, adalah seorang politikus Malaysia. Ia adalah Perdana Menteri Malaysia keempat, menjabat dari dari 16 Juli 1981 hingga 31 Oktober 2003. Di bawah kepemimpinannya Malaysia mengalami modernisasi yang pesat dan menikmati kemakmuran di segala lapisan masyarakat.

Mahathir Mohamad dilahirkan di Lorong Kilang Ais, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah. Mohamad merupakan anak kesembilan dari pasangan Mohamed Iskandar dan Wan Tempawan Wan Hanapi.

Ia bertanggungjawab memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dari semua jabatan dalam kerajaan dan partai politik UMNO pada tahun 1998. Tun Mahathir bin Mohamad pensiun pada 31 Oktober 2003 dan mengangkat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Wakil Perdana Menteri menggantikannya.

Mahathir Mohamad berhenti sebagai PM Malaysia dan digantikan Abdullah Ahmad Badawi pada 31 Oktober 2003.

Pemilu 2018
Pemimpin oposisi Malaysia, Mahathir Mohamad, akan dilantik menjadi Perdana Menteri (PM) Malaysia pada Kamis (10/5) ini. Di usia 92 tahun, Mahathir akan dilantik menjadi PM Malaysia ke-7.

Seperti dilansir kantor Bernama dan Reuters, Kamis (10/5/2018), Mahathir akan segera dilantik usai koalisi oposisi Pakatan Harapan (PH) yang dipimpinnya dinyatakan menang oleh Komisi Pemilihan Umum Malaysia atau EC yang memberi pengumuman hasil akhir pada Kamis (10/5) subuh.

Hasil akhir pemilu yang diumumkan Ketua EC, Hashim Abdullah, seperti dilansir Bernama, menunjukkan keunggulan koalisi PH dalam perolehan kursi parlemen atau Dewan Rakyat. Hashim menyatakan koalisi PH meraih 113 kursi dari total 222 kursi Dewan Rakyat yang diperebutkan. Sedangkan koalisi BN hanya meraup 79 kursi, merosot tajam dari pemilu 2013 lalu dengan 132 kursi.

Wikipedia

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.